JAPO
Novinky Instalační CD
Programy
Stáhněte si
Ochrana
                dat Služby
Adresy


Informace k verzím pro rok 2021


hot-line 777 161716


Noví zájemci
Uživatelé programů






Vážení uživatelé programů JAPO,

máme za sebou šílený rok, který obrátil naše zvyklosti a zkušenosti „hore nohama“. Moc příjemného pro podnikatele toho nepřinesl, jediným pozitivem je snad jen pozastavení EET do konce roku 2022. Chaos bohužel pokračuje a aktuálně se projevuje velmi silně ve mzdové oblasti a zvláště v problematice zrušení superhrubé mzdy, u které „pár dnů“ před koncem roku není jasno, jestli bude nadále platit či nikoliv.

Jak si celá řada uživatelů v průběhu letošního roku ověřila, námi neustále „propagované“ předplacené aktualizace se opravdu vyplatí. Zásadní změny v legislativě (různé „Antiviry“) přicházely každou chvíli a programy bylo nutné neustále aktualizovat. Dá se čekat, že podobné to bude i v roce 2021. Od 1. ledna začne platit řada důležitých legislativních změn, které mohou být praxí dále modifikovány. Nedělám si iluze, že se koronavirová doba uklidní, asi nás bude čekat třetí vlna a s ní další výkyvy v ekonomice. No není se na co těšit ...

Za sebe Vám mohu slíbit, že i nadále se budu snažit reagovat na změny stejně rychle, jako v roce letošním. Kromě toho, co se udělat musí (kvůli měnícím se zákonům) budou programy i nadále vylepšovány o nové funkce, které Vám zjednoduší práci. Ostatně řada funkčních novinek ve verzích pro rok 2021 je inspirována právě náměty jejich uživatelů. Jak také často opakuji, za jakoukoliv zpětnou vazbu k programům jsem velmi vděčný, ani sebegeniálnější programátor nemůže vymyslet všechno, co se v praxi ukáže jako potřebné a praktické. A co teprve, když geniální není :-).  Proto si své náměty a připomínky nenechávejte ani nadále pro sebe, pište, volejte ...

Do roku 2021 bych Vám chtěl popřát především hodně zdraví a sil, ať tuto nelehkou dobu společně zvládneme co nejlépe. Z telefonátů s mnohými z Vás dobře vím, jak těžce dopadá koronavirová doba na vaše podnikání, že mnozí z Vás drží své firmy při životě jen s vypětím všech sil. Vláda bohužel myslí hlavně na zaměstnance, ke drobným OSVČ se ale chová macešsky. Smutným důkazem je, že když chce drobný podnikatel dosáhnout na covidovou podporu pro své zaměstnance, sám na kompenzační bonus nemá nárok.

Slibuji, že se Vám budu snažit ulehčit situaci alespoň pokud se týká programů JAPO, jejich podpory a poradenství v oblasti daňové evidence, mezd a všeobecně i počítačů ... Přeji Vám co nejhezčí prožití Vánočních svátků a vše nejlepší do roku 2021.


Ing. Jaroslav Pochylý


Aktuální Doplnění sazeb DPH i pro účetní roky 2021 a další

Velmi důležitá změna se týká vnitřního fungování programů Deník, Sklad a Pokladna. Všechny tyto programy obsahují zabudovanou tabulku s legislativou od roku 1993 dále. Sazby DPH zde byly nadefinovány do konce roku 2020, pro rok 2021 a další již nebyly obsaženy.

Součástí přípravy verzí pro nový účetní rok je i pečlivé testování všech parametrů programu. Při něm se také tento nedostatek projevil. Proto byla okamžitě tabulka se sazbami DPH rozšířena (s dostatečnou rezervou až do roku 2050). Nové verze pro rok 2021 tedy mají tento problém vyřešen, když si je nainstalujete ještě před zahájením práce v účetním roce 2021, bude vše fungovat tak jak má.

CO ALE STARŠÍ NEAKTUALIZOVANÉ PROGRAMY?

I když se přechod na verze pro rok 2021 jednoznačně vyplatí, je zde část uživatelů, kteří své programy aktualizují jednou za pár let. Pokud jsou to neplátci DPH, nic se neděje. Plátci by ale měli problém - od 1. ledna 2021 by jim ve všech evidencích přestal fungovat automatický výpočet DPH. Aby k tomuto nedošlo, připravil jsem doplňkový balíček (doplnění starších verzí pro použití v roce 2021), který libovolný starší program aktualizuje na verzi pro 4. čtvrtletí 2020, která má tento problém již také vyřešen. Uživatelé s předplacenými aktualizacemi pro rok 2020 nebo zakoupeným upgradem pro 4. čtvrtletí 2020 si jej mohou instalovat bez omezení. Ostatní si musí zakoupit konfigurační heslo, které instalaci balíčku povolí.

SAMOZŘEJMĚ NEJLEPŠÍM ŘEŠENÍM JE AKTUALIZOVAT SVŮJ PROGRAM NA VERZI PRO ROK 2021


Aktuální Pozastavení EET do 31. prosince 2022

Snad jedinou příznivou změnou, kterou přinesl rok 2020 podnikatelům, je pozastavení EET do konce roku 2022. Novela již vyšla ve Sbírce zákonů, nabyla účinnosti, takže platí ...

Pozastavení EET znamená, že až do konce roku 2022 nemusí podnikatelé odesílat údaje o tržbách správci daně, nemusí vystavovat účtenky dle zákona o EET a nemusí na svoji provozovnu umístit informační oznámení. Ti podnikatelé, kterým skončila nebo jim skončí platnost certifikátu, mohou jeho výměnu odložit až na období od 1. července do 31. prosince 2022. Podnikatelé, kterých se povinnost evidovat tržby dle zákona o EET měla teprve dotknout (ve 3. a 4. vlně) mohou stejným způsobem odložit i podání žádosti o přidělení autentizačních údajů či podání žádosti o povolení evidovat tržby ve zvláštním režimu.

V SOUČASNÉ DOBĚ JE EET DOBROVOLNÁ

Protože EET přináší jen komplikace, doporučujeme
uživatelům, kteří do ní v minulosti "spadli", provést její vypnutí. Provádí se to velmi jednoduše, přímo v Ovládacím panelu Deníku nebo Skladu Profi. Stačí zvolit Nastavení provozu aplikací a následně nastavení EET. Přepínač "Používat EET" stiskem mezerníku nastavíte na "Ne". Na stejném místě pak pak na začátku roku 2023 EET opět zapnete.



Aktuální Rušení superhrubé mzdy

Legislativní změnou, která každou mzdovou účetní zajímá nejvíce, je zrušení superhrubé mzdy. Na celou tuto problematiku mám velmi vyhraněný názor. Dobře si pamatuji na prosinec 2007, kdy jsem tento nesmysl (superhrubou mzdu) programoval. Musel jsem tehdy vytvořit zcela nový program, protože ten starý, s výpočtem daně z hrubé mzdy, nebylo možné upravit. Ani tehdy do poslední chvíle nebylo všechno jasné a konec roku jsem tak měl všechno, jen ne klidný a pohodový.

Uteklo 13 let a superhrubá mzda už tu dávno nemusela být, kdyby zákon, schválený v roce 2011 (měl platit od roku 2015), Sobotkova vláda
nezrušila. Tehdejší ministr financí Andrej Babiš rušení superhrubé mzdy kritizoval jako něco, „co nic nepřinese a nemá to dopad na rozpočet ani na příjem lidí, a jen to lidi zatíží, tak je to nesmysl dělat jen jako politické gesto, aniž by za tím byla nějaká ekonomika nebo selský rozum“. Zákon, který superhrubou mzdu rušil, označil za „nášlapnou minu pro budoucí vlády v podobě poklesu celkového daňového zatížení o zhruba 40 miliard Kč“ a snižování daní, spojené se zrušením superhrubé mzdy, jako „zcela imaginární a v reálném životě občanů by se nikdy neprojevilo“. Když si uvědomíme, co říká dnes, lze to označit jen jako názorový veletoč, navíc v krizové době. To snad nejde obhájit ani pochopit. Vláda nám už tak těžký konec roku okořenila nejistotou, co vlastně bude od 1. ledna platit, protože v současné době není jasné zda a v jaké podobě novela projde ...

Situace se opakuje, stejně jako před 13 lety počítám s tím, že budu mít Vánoce pracovní. Protože přece jen už mám nějakou praxi v oboru, předpokládal jsem, že to tak dopadne a připravil jsem se už v létě. Mzdy Profi pro rok 2021 obsahují oba výpočty daně - jak ten stávající ze superhrubé mzdy, tak ten nový ze mzdy hrubé. Zatím je aktivní původní výpočet ale velmi jednoduše je možné program přepnout na novelu zákona. Aby nevznikly zmatky, je ruční přepnutí chráněno heslem. Jakmile bude novela zákona v nějaké podobě schválena, provedu finální doladění programu a vydám aktualizovanou verzi, která bude obsahovat kompletní platnou legislativu a přepne se na ni v roce 2021 automaticky.

Bohužel chaos nepanuje jen v otázce výpočtu daně, ale také slevy na poplatníka. Tu Parlament zvýšil z 24.840 Kč na 34.125 Kč. Vláda zvýšení slevy odmítá a požaduje její zrušení Senátem. Dalšími významnými prvky daňového balíčku jsou stravenkový paušál a zrušení stropu na daňový bonus, který byl dosud 60.300 Kč. Také osud těchto dvou změn je závislý na tom, co se nakonec s celým daňovým balíčkem stane ...

Jak tedy z výše uvedeného vyplývá, zvláště u programu Mzdy Profi bude nutné, abyste sledovali všechny novinky, o kterých budu na těchto stránkách informovat a okamžitě si stahovali nové verze. S nákupem programu pro rok 2021 získáváte možnost stahovat a instalovat si zdarma všechny aktualizace, které budou k dispozici do konce února 2021. Protože to nevypadá, že by nás Covid zázračně opustil, dají se předpokládat i změny ve zbytku roku, proto uvažujte i o předplacených aktualizacích na celý rok 2021.



Aktuální Přehled dalších novinek

Popisovat na tomto místě jednotlivé změny v programech JAPO by nemělo smysl - protože se většinou jedná o komplexní problematiku, vydali jsme k nim podrobné návody, které si ve formátu PDF můžete stáhnout. V každém případě si je prostudujte, v některých případech je potřeba provést určité prvotní nastavení, abyste je dále mohli používat.

Vzhledem k velkému množství legislativních změn, které bylo nutné do programů (zejména Mezd) zapracovat, jsme některá funkční vylepšení uvolňovali postupně už v posledních měsících roku 2020. Týkalo se to například cizích měn v daňové evidenci nebo zaručené mzdy, které byly inspirovány náměty uživatelů. Ve spolupráci s autory těchto námětů pak bylo prováděno další testování a finální úpravy, které se projeví ve verzích pro rok 2021.

CIZÍ MĚNY V DAŇOVÉ EVIDENCI

Od vstupu ČR do Evropské unie postupně vzrůstá počet podnikatelů, kteří do své daňové evidence zapisují doklady v cizí měně - ať už přijaté nebo vydané. Čím dál větší počet jich také má současně běžný účet nebo pokladnu v Kč a v cizí měně. V souvislosti s tímto vývojem jsme postupně upravovali také programy Deník a Sklad Profi. Nejvýraznější změnou ale prošly nyní, kdy byla přidána celá řada automatických funkcí ve vztahu k účtům v cizí měně (může jich být až pět). Při prvním spuštění se nabídka měn automaticky naplní nejpoužívanějšími měnami a jejich kurzy. Vy si je můžete následně upravit podle vlatní potřeby. Blokována je pouze první měna v nabídce (Euro). Tu není možné vyměnit za jinou, můžete pouze upravit kurz. Další informace k této problematice si můžete přečíst v tomto návodu.

NOVÁ PRÁVNÍ ÚPRAVA DOVOLENÉ

Novela zákoníku práce přinesla řadu významných změn i do mzdové praxe. Nejdůležitější z nich je přechod na „dovolenou v hodinách“. Nově se upravují podmínky vzniku práva na dovolenou, výpočet délky dovolené, započítávání náhradních dob pro dovolenou a částečně i čerpání dovolené.

Právní úprava, platná do konce roku 2020 počítala s dovolenou ve dnech. Za týden dovolené se považovalo tolik pracovních dnů, kolik jich zaměstnanec dle rozvržení své pracovní doby odpracuje za týden. Nijak ale nebyla zohledňována skutečnost, že pracovníci mohou pracovat v různě dlouhých pracovních směnách. Byli tak zvýhodněni zaměstnanci, jimž dovolená připadla na delší směnu.

Tento a několik dalších důvodů vedly k přechodu na novou koncepci výpočtu dovolené. Ta vychází z předpokladu, že každý zaměstnanec se zavázal k výkonu práce pro zaměstnavatele s určitým týdenním úvazkem (plným, kratším nebo zkráceným). Protože pracovní doba zaměstnance se běžně počítá na hodiny, je logické, když u dovolené to bude také tak. Tato změna mimo jiné zabezpečí spravedlivou délku dovolené i pro zaměstnance s nerovonoměrnou pracovní dobou. Zaměstnanci, kteří odpracují v kalendářním roce stejný počet hodin, budou mít stejnou délku dovolené.

Program Mzdy Profi ve svých stávajících verzích sledoval dovolenou ve dnech. Proto bylo nutné verzi pro rok 2021 náležitě upravit, aby byla připravena na novou právní úpravu, platnou od 1. ledna 2021. V tomto návodu si můžete přečíst podrobnosti.

ZARUČENÁ MZDA

Důležitou novinkou, která je obsažena v nejnovější verzi programu Mzdy je zaručená mzda. Jedná se o mzdu nebo plat, na kterou zaměstnanci vzniklo právo podle zákoníku práce, smlouvy, vnitřního předpisu, mzdového nebo platového výměru. Vláda ČR pak určuje pro každý rok nejnižší úroveň zaručené mzdy a podmínky pro její poskytování zaměstnancům, jejichž mzda není sjednána v kolektivní smlouvě a pro zaměstnance, kterým se za práci poskytuje plat.

Výpočet zaručené mzdy je poměrně komplikovaný a proto je nejprve nutné provést řadu nastavení v kartě pracovníka a evidenci mzdových klíčů. Obsluha programu také musí rozhodnout, které složky hrubé mzdy budou sumarizovány při kontrole zaučené mzdy (v návaznosti na způsob odměňování pracovníků v dané firmě) a toto pak nastavit u jednotlivých mzdových klíčů. Proto jsme i zde připravili podrobný návod, ve kterém je problematika zaručené mzdy detailně vysvětlena.

DALŠÍ ZMĚNY JEN HESLOVITĚ ...

Jako každý rok, i letos se mění řada parametrů pro výpočet daní a mezd v roku 2021. Je toho hodně - nová výše minimální mzdy ovlivňuje sazby zaručené mzdy, hranici přiznání daňového bonusu i výši školkovného. Jako každý rok se změnily i redukční hranice pro výpočet denního vyměřovacího základu. Pokud vstoupí v platnost zrušení supehrubé mzdy, změní se nejen způsob výpočtu daně z příjmu, ale i sazby daní - nově budou dvě, základní 15% a vyšší 23% (zdanění části mzdy nad 141764 Kč měsíčně). Naopak by se měla konečně zrušit solidární daň. Otázkou je základní sleva na poplatníka, Parlament schválil její zvýšení na 34125 Kč ale kdo ví, jestli to tak zůstane. Zvýšil se maximální vyměřovací základ sociálního pojištěni a minimální vyměřovací základ pro zdravotní pojištění. Doplnili jsme plánovací kalendář pro rok 2021 a kalendář docházky.  Rozšířena a upravena byla evidence mzdových klíčů, řada statistických klíčů, které mají vliv na dovolenou byla změněna z denních na hodinové. Doplněny byly nové klíče, které slouží k dorovnání zaručené mzdy, automatickému sledování náhrad za práci o svátcích a o víkendech. A takto bych mohl pokračovat ještě dlouho, je toho moc ...



Součástí programu je také kvalitní podpora

Zvláště v této nelehké koronavirové situaci je důležité, abyste měli jistotu, že alespoň u programů JAPO vás nečeká žádný šok, žádné nepříjemné překvapení. Stále si zakládám na kvalitní podpoře a snažím se vám pomáhat, jak to jen jde.

HIT-LINE, VZDÁLENÝ PŘÍSTUP POMOCÍ PROGRAMU TEAMVIEWER

Máte možnost mluvit přímo s autorem příslušného programu, který se vaším problémem zabývá a snaží se jej vyřešit k plné spokojenosti. Velmi oblíbenou službou je dnes vzdálený přístup pomocí programu TeamViewer, který mi umožní pracovat přímo s vaším programem a zaškolit vás nebo vyřešit problém operativně a bez nutnosti někam cestovat.

Ano, vzdálený přístup nemusíte využívat jen v případě instalací nebo servisních zásahů - velmi šikovný je i při potřebě zaškolení. Sice spolu nebudeme sedět v jedné místnosti a celé to zvládneme na dálku po telefonu, jinak ale rozdíl nepoznáte. Naopak to má výhodu, že se nebudeme u PC tlačit a díky neomezeným hovorům může školení trvat klidně hodinu nebo více ...

Program TeamViewer je ke stažení hned na úvodní stránce naší internetové prezentace. Není potřeba jej instalovat, stačí, když si jej stáhnete a v případě potřeby spustíte. Ale pozor - aby bylo propojení našich PC možné, musíme oba používat stejnou verzi programu. Ta, kterou mám zakoupenu (a kterou si také můžete z našich stránek stáhnout) má verzi 10. Pokud používáte TeamViewer novější, budete jej muset ukončit a spustit si ten, který je k dispozici na našich stránkách.

ZPRACOVÁNÍ VAŠICH NÁMĚTŮ A PŘIPOMÍNEK

Již od uvedení prvního Deníku na trh uživatele vybízím, aby mi své náměty a připomínky sdělovali. I při největší fantazii totiž nemohu odhadnout vše, k čemu v reálném provozu dochází. Pokud je námět použitelný pro všechny uživatele, doplním jej do programu přirozeně zdarma. Někdy od vás ale přichází požadavky, které jsou nepřenosné ale pro vás mohou být velmi důležité. Tyto vám také rád do programu doplním, už je to ale
za úplatu. Nemusíte se bát, že by vás to zruinovalo, rozsah úprav
a jejich cenová náročnost mohou být vždy dohodnuty předem.

POMOC S VEDENÍM DAŇOVÉ EVIDENCE A MEZD

Nesmím zapomenout ani na asistenci s vedením daňové evidence a mezd, pomoc se sestavováním a odevzdáváním výkazů nebo s celkovým vedením těchto agend. Jedná se samozřejmě o placenou službu, jejíž rozsah je možné přizpůsobit vašim potřebám a přáním.

Rozsah a forma služeb v této oblasti je hodně individuální, prakticky záleží jen na naší domluvě. Jsou zákazníci, kteří si zpracují přiznání nebo výkazy sami a potřebují pomoc jen s elektronickým podáním (buď mají staré PC, na kterém to prostě nejde, nebo se to bojí dělat sami). V jiných případech zpracovávám přiznání nebo výkazy kompletně a zákazník si je (např. elektronicky) podává sám. Možné je samozřejmě i kompletní vedení zvolené evidence ...


Předplacené celoroční aktualizace se vyplatí

Už dávno nestačí aktualizovat programy JAPO jen jednou ročně. Nikdy to neplatilo tak silně, jako v roce 2020. Kromě toho také ušetříte - stahování změn z internetu, předplacené na celý rok, vychází levněji, jež jednorázové objednávky aktualizací.

V případě předplaceného stahování získáváte možnost instalovat si všechny změny v programech až do konce února roku 2022. U automatického zasílání kromě toho od nás dostanete 4 x ročně také CD.

Aktuální Jak objednat aktualizace?

Níže je uveden postup, jak si objednat aktualizace (jednorázové nebo celoroční) pomocí objednávkových formulářů vytištěných z programu Asistent. Má to výhodu, že se ihned dozvíte cenu, můžete si vytisknout proforma fakturu a zaplatit předem - odpadá zbytečný poplatek za dobírku. Na základě instalačních kódů obsažených na objednávce vám také mohu spolehlivě vygenerovat konfigurační hesla, potřebná k povolení instalace nových verzí programů ...

Nejsem ale státní správa, abych vás nutil používat jediný "správný" způsob. Proto pokud je to pro vás jednodušší, stačí, když mi zavoláte na tel. 777 161716 nebo napíšete email na adresu pochyly@japo.cz a uvedete, které programy chcete aktualizovat. Když budete znát i jejich stávající sériová čísla (jsou v levém horním rohu obrazovky), poradím si i tak. Samozřejmě nesmíte zapomenout napsat jméno firmy, na kterou máte programy zakoupeny, abych si mohl informace dohledat v databázi uživatelů.

Ale teď k tomu postupu pomocí programu Asistent:

POSTUP PRO OBJEDNÁNÍ CELOROČNÍ PÉČE O PROGRAM(Y):
  • Z tohoto odkazu si stáhněte nejnovější verzi Asistenta, nainstalujte ji a spusťte.
  • Přejděte do hlavního menu.
  • Zvolte položku „Registrace a aktualizace“.
  • Ze zobrazené nabídky vyberte „Objednávku zasílání (stahování) upgradů po celý rok“.
  • Dále zvolte, jestli chcete změny dostávat poštou nebo stahovat z internetu a zda chcete platit proformou nebo dobírkou.
  • Nyní si můžete vybrat příplatkové služby.
  • Nakonec vytiskněte smlouvu, objednávku a případně proforma fakturu. Potvrzené nám je pošlete (poštou), nebo je exportujte jako přílohu mailu, vložte do e-mailu a pošlete na adresu pochyly@japo.cz.
  • Po zaplacení proformy nebo na dobírku dostanete potvrzenou smlouvu, daňový doklad a kódy povolující instalaci změn stažených z internetu, nahraných z diskety nebo CD a to až do konce února 2022.
POSTUP PRO OBJEDNÁNÍ JEDNORÁZOVÉHO UPGRADE:
  • Z tohoto odkazu si stáhněte nejnovější verzi Asistenta, nainstalujte ji a spusťte.
  • Přejděte do hlavního menu.
  • Zvolte položku „Registrace a aktualizace“.
  • Ze zobrazené nabídky vyberte „Objednávku aktualizace“.
  • V dalších dotazech zvolte, zda chcete  upgrade dostat poštou nebo jej stáhnout z internetu a jestli zaplatíte proforma fakturou nebo dobírkou.
  • Nyní si můžete vybrat příplatkové služby .
  • Nakonec vytiskněte objednávku a případně proforma fakturu. Potvrzené je pošlete (poštou, faxem), nebo je exportujte jako přílohu mailu, vložte do e-mailu a pošlete na pochyly@japo.cz.
  • Po zaplacení proformy nebo na dobírku dostanete daňový doklad, kódy povolující instalaci upgrade a CD.
  • Instalace nové verze programu Vás opravňuje stahovat si a instalovat z našich internetových stránek všechny další změny až do konce února 2021.




Verze pro rok 2021


A k t u á l n í   v e r z e
n a š i c h   p r o g r a m ů
m a j í   u z á v ě r k u


14. května 2021




Nové verze Konta


Vývoj a podporu programu Konto provádí Ing. Kolínek jako samostatná fyzická osoba (OSVČ), s firmou JAPO již nemá několik let nic společného.

Plné verze i aktualizace instaluje sám, proto je není možné z těchto stránek stáhnout.

Protože ale byli uživatelé programu Konto zvyklí na těchto stránkách hledat informace k programu a jeho aktualizacím, uvádím zde jeho kontaktní údaje:

e-mail:
akribius68@gmail.com


hot-line:

702 216 901


Adresa:
Ing. Jaroslav Kolínek
687 12 Bílovice 389
IČO: 42331625
DIČ: neplátce DPH






Copyright Ing. Jaroslav Pochylý, telefon: 777 161716