JAPO
Novinky Instalační CD
Programy
Stáhněte si
Ochrana
                dat Služby
Adresy


Informace k verzím pro rok 2020


hot-line 777 161716


Noví zájemci
Uživatelé programů





Aktuální Nabídka upgrade Deníku, Mezd, Skladu
Přečíst
Aktuální Návod k instalaci Deníku a Mezd
Přečíst
Aktuální Novinky v programu Mzdy Profi 2020
Přečíst



Aktuální Asistent 2020 - instalátor pro Windows Stáhnout
Aktuální Kombinovaný upgrade pro rok 2020
Stáhnout


Na této stránce si můžete přečíst podrobné informace k nejdůležitějším novinkám v legislativě, které nás čekají v roce 2020 a dotknou se jak programů JAPO, tak jejich uživatelů:
  • Spuštění poslední vlny EET v květnu 2020
  • Zavedení eNeschopenek v lednu 2020
  • Čeká nás plošný přenos daňové povinnosti
Na závěr jsme přidali informace k nabízeným službám a postupu objednání aktualizací pro rok 2020.


Aktuální EET se dotkne zbývajících podnikatelů


V květnu 2020 bude spuštěna poslední vlna EET, do které spadnou všichni zbývající podnikatelé, kterých se tato povinnost zatím netýkala. Pokud je to i váš případ, najdete v tomto článku všechny potřebné informace, abyste se mohli na zavedení EET v klidu připravit. Nejprve si tedy popíšeme, co je potřeba udělat před nákupem příslušného zařízení, podporujícího EET.


KOHO SE POSLEDNÍ VLNA EET TÝKÁ?

Všech podnikatelů, kteří zatím zůstali této šmírovací povinnosti ušetřeni. Ale pozor - pokud nepřijímáte žádné platby v hotovosti (zákazníci vám platí převodem na účet) a ani neodesíláte dobírky, jejichž platbu byste přebírali hotově, nemusíte si dělat s EET hlavu, nebude se vás týkat. Jak se tak bavím s uživateli našich programů, řada z nich počítá s tím, že kompletně přejdou na bezhotovostní platební styk a tím se této otravné povinnosti zbaví. Pokud ale něco takového udělat nemůžete a platby v hotovosti přijímat musíte, čtěte dál, dozvíte se, jak dál postupovat.


ZÍSKÁNÍ AUTENTIZAČNÍCH ÚDAJŮ K EET

Jak již jistě víte, princip EET spočívá v tom, že informace o každé tržbě se pošle pomocí internetu na server finanční správy a ten přidělí jedinečný kód který se vytiskne na účtence. Aby tento systém mohl fungovat, potřebujete certifikát, který nainstalujete do svého počítače nebo jiného zařízení, které k tisku stvrzenek používáte. Abyste tento certifikát získali, musíte mít autentizační údaje. O ty můžete požádat buď na svém finančním úřadu (dostanete je ihned v zalepené obálce), nebo žádost odešlete elektronicky pomocí Daňového portálu:

https://adisspr.mfcr.cz/

Jak už to u nás chodí, tento elektronický postup je výrazně složitější. Na úvodní stránce zvolíte „Elektronická evidence tržeb“ a na další pak „Žádost o autentizační údaje“. Zobrazí se formulář, který vyplníte a elektronicky podepíšete datovou schránkou. Do 24 hodin by vám měly přijít autentizační údaje.


ZÍSKÁNÍ CERTIFIKÁTU PRO EET

Tím, že jste získali autentizační údaje ale vyřizování nekončí. Někteří podnikatelé si to ale myslí a už se nám při instalaci software pro EET stalo, že místo certifikátu nám pracovník donesl vytištěný dopis s autentizačními údaji. Tak tím by opravdu nic nepodepsal.Jestliže už máte autentizační údaje v ruce, musíte se jejich pomocí připojit do webové aplikace EET: Ale pozor, nejde to hned ale až za 24 hodin po jejich získání. Jsme přece v Kocourkově. Další důvod, proč to nenechávat na poslední chvíli.
  • V internetovém prohlížeči zadejte adresu: https://adisspr.mfcr.cz/
  • Na úvodní stránce zvolte „Elektronická evidence tržeb“ a na další pak „Správa údajů evidence tržeb“. Zadejte autentizační údaje a pokud jste v žádosti o jejich získání zvolili ověření pomocí SMS, počkejte na kód, který dostanete. Pozor, v jednom případě jsem na SMS s kódem čekal 10 minut ...
  • Pokud webová aplikace EET usoudí, že jste robot, budete muset ještě projít testem inteligence. Zobrazí několik obrázků a vy budete muset označit ty, na kterých jsou například stromy. Když se spletete, zobrazí se další sada a jiný dotaz...
  • Když už budete konečně na portále, budete vyzváni k nastavení nového přístupového hesla. To co máte v obálce platí jen pro první vstup. A pak už můžete přistoupit k tomu, kvůli čemu jste tohle všechno podstupovali - k zaevidování provozovny a získání certifikátu.
  • Tím končí vaše přípravná fáze k zavedení EET. Teď už potřebujete jen zařízení, na kterém budete doklady podléhající EET evidovat. Jaké máze možnosti si probereme v dalším článku.

Aktuální Výběr vhodného zařízení k EET

U podnikatelů, kteří do EET “spadnou” v poslední vlně je situace odlišná od těch, kteří už EET podléhají. Jde o to, že na server finanční správy posíláte informaci o provedené platbě a to ve chvíli, kdy k této platbě došlo. To je jednoduché u prodejen, hotelů, restaurací, které prodávají konkrétní a snadno kvantifikovatelnou službu nebo zboží. Složitější je to ale v případech, kdy např. řemeslník nebo technik jede k zákazníkovi a předem neví, jak dlouho u něj bude, kolik bude účtovat za svoji práci a často ani jak mu bude zaplacena (hotově nebo převodem na účet). Počítač s programem je mu v tu chvíli k ničemu, praktičtější může být malé přenosné zařízení. Než tedy začnete řešit jakou technikou EET vyřešíte, zamyslete se nad tím, v jakých případech a za co vystavujete doklady, které jsou placeny formou, podléhající EET (nejčastěji v hotovosti nebo poštou na dobírku). Jaké tedy máte možnosti?


PC S PROGRAMEM JAPO

Pokud je to, co budete účtovat zákazníkovi předem dáno, můžete fakturu pro platbu v hotovosti, stvrzenku nebo paragon vystavit přímo v programu JAPO. Ve spolupráci s firmou MOPRO dodáváme samostatný modul pro EET, který se doinstaluje do vašeho PC. Naše programy s tímto modulem spolupracují a s jeho pomocí odesílají informace na server finanční správy a na doklady pak tisknou příslušný fiskální kód. Modul pro EET se objednává samostatně, není obsažen v ceně upgrade programů JAPO (ten kdo EET neřeší přece nebude platit za něco, co nepotřebuje). Řešení problematiky EET v programech JAPO a instalace modulu MOPRO jsou popsány v následujících návodech:
Cena modulu je 2000 Kč + DPH pro jedno PC a jednu vedenou firmu. A teď se podívejme, jaké má toto řešení plusy a mínusy:

+
  • doklad vystavujete ve svém účetním programu, tak jak jste zvyklí.
  • všechny další účetní operace s dokladem provádíte tak, jak ste zvyklí (úhrada, zahrnutí do přiznání k DPH apod.)
  • modul pro EET i účetní software jsou pravidelně aktualizovány svými výrobci
-
  • pokud jedete k zákazníkovi, musíte si doklad připravit předem, což je značně neoperativní
  • modul pro EET pracuje na pozadí, komunikuje po internetu a to se často nelíbí antivirovým programům. Občas dochází k tomu, že je modul po aktualizaci Windows nebo antivirového programu “zablokován” a nemůže naběhnout. Kódy se pak neodesílají a je nutné hledat příčinu problémů. Nejedná se o chybu modulu ale přímo Windows nebo antivirových programů, kterým se podobné odesílání na internet nelíbí a považují to za narušení vašeho soukromí
  • ovládací panel modulu pro EET v aktuální verzi velmi dlouho nabíhá, pokud je potřeba cokoliv přenastavit, je nutné se obrnit trpělivostí a počkat … Naštěstí se takové operace dělají velmi zřídka
  • pokud se PC pokazí, přijdete o možnost vystavovat doklady s EET
  • v případě potřeby přeinstalovat Windows nebo inovovat PC, je nutné modul pro EET znovu instalova a aktivovat (resp. požádat firmu MOPRO o aktivaci na novém PC z důvodu jeho inovace, jinak by to bylo posuzováno jako multilicence


MALÁ PŘENOSNÁ EET POKLADNA “CONTO MOBILE”



Toto řešení pro EET jsme zvolili i my. Často jezdíme k zákazníkům na servisní zásahy, kde není možné odhadnout jak rozsah a délku práce, tak formu platby. Dosud jsme často vycházeli ze svých zkušeností a připravili si třeba dvě varianty faktury lišící se délkou zásahu. Jakmile ale “spadneme” do EET, museli bychom obě tyto faktury do EET posílat, pak tu nepoužitou stornovat, nebo stornovat obě, pokud by zákazník platil převodem. To by bylo nesmyslně složité.

Proto jsme si vybrali malou přenosnou pokladnu Conto Mobile s terminálem V1s. Jedná se vlastně o malý mobilní terminál s dotykovou obrazovkou a operačním systémem Android a malou termo tiskárnou. Do zařízení je možné vložit SIM kartu s datovým tarifem, nebo se připojovat na internet pomocí WIFI. Pokladna byla speciálně vyvinuta pro potřeby živnostníků, kteří cestují, jezdí za svými zákazníky a také těch, kteří nechtějí investovat velké prostředky do EET pokladny a hledají jednoduché a kompletní řešení. Ovládání je jednoduché a intuitivní a zvládne ho i člověk, který nemá rád technologie. Další velkou výhodou je, že na rozdíl od konkurenčních výrobků se u této pokladny neplatí žádné měsíční poplatky.

Do pokladny je možné “naťukat” kompletní firemní ceník a u zákazníka pak jen vybírat položky z nabídky a rychle tak vytvořit paragon a rovnou jej odeslat do EET. Výhodou je také zabudovaná možnost “hotovostní úhrady faktury” - podnikatel tak může mít připravenou běžnou fakturu a pokud se jí zákazník rozhodne zaplatit hotově, jen do zařízení zapíše celkovou částku faktury dle sazeb DPH a pokladna “vyjede” pokladní doklad s příslušnými fiskálními kódy.

Bližší informace k této pokladně a aktuální prodejní cenu najdete na internetových stránkách výrobce:

https://www.consulta.cz/eet-pokladna-conto-mobile-s-terminalem-v1s

Pokladnu vám můžeme dodat i my, v tom případě jsme vám schopni pomoci i se zaškolením a prvním nastavením.

+
  • šikovné malé zařízení, které v jednom těle obsahuje pokladní terminál i tiskárnu
  • pokladní software je jednoduchý, snadno se dotykově ovládá
  • odpadá riziko, že nějaká aktualizace windows nebo antivirového programu zařízení znefunkční
  • neplatí se žádné další měsíční poplatky
  • zařízení dodává renomovaný dodavatel, u kterého je jistota, že jej bude udržovat a aktualizovat
  • zařízení sami používáme, pokud si jej koupíte od nás, můžeme vám na něj poskytovat telefonickou podporu
-
  • je to další zařízení, které je nutné sebou nést k zákazníkovi (naštěstí je malé a snadno přenosné)
  • do pokladního software je nutné přepsat svůj ceník zboží a služeb
  • ceny zboží a služeb evidovaných v pokladním software se zadávají v cenách s DPH, což je pro plátce trochu nezvyklé
  • pokud chcete k připojení na internet využívat mobilní tarif, je nutné mít samostatnou SIM kartu jen s daty
  • sumarizaci denních tržeb je nutné do účetnictví přepsat ručně, jedná se ale jen o sumarizaci dle sazeb DPH, což tak nevadí
  • měli jsme problém s propojením zařízení a PC pomocí USB kabelu, podařilo se nám to jen ve Windows 10, i když by měly fungovat i starší verze. Naštěstí dnes Windows 10 používá skoro každý a propojení se dělá jen kvůli nahrání certifikátu pro EET.


TABLET NEBO MOBIL S BLUETOOTH TISKÁRNOU


Řada z vás již používá chytré mobily nebo tablety. I k nim je možné přikoupit program pro EET (nabízejí je např. mobilní operátoři) a bluetooth tiskárnu. V tomto případě velmi záleží, jaký pokladní software si nainstalujete. Některé jsou zdarma, jiné za měsíční poplatek. Také jejich funkcionalita se značně liší, chce to pečlivě vybírat. Pro uživatele, kteří nejsou zrovna fandy do technologií může být problém i propojení mobilu (tabletu) a tiskárny. Nemusí to být tak snadné, jak to na první pohled vypadá (ostatně řada z vás má zkušenosti s bluetooth sluchátky, které taky občas nehrají i když by měly …

K dispozici je řada typů přenosných bluetooth tiskáren, ceny začínají na cca 3000 Kč.

+
  • pokud už máte dotykový mobilní telefon nebo tablet, řešíte pouze pokladní software a bluetooth tiskárnu
  • mobil máte stále u sebe, takže navíc budete nosit pouze tiskárničku, která je malá
  • v mobilu už sim karta je, takže stačí si k ní aktivovat datový tarif
  • odpadá riziko, že nějaká aktualizace windows nebo antivirového programu zařízení znefunkční
-
  • některé pokladní programy jsou placené a vyžadují dokonce měsíční poplatky za používání
  • do pokladního software je nutné přepsat svůj ceník zboží a služeb
  • kvalita pokladních programů je různá, zvláště u těch poskytovaných zdarma není jistota, jestli je bude výrobce udržovat
  • někomu může dělat problém propojení mobilu (tabletu) a bluetooth tiskárny
  • sumarizaci denních tržeb je nutné do účetnictví přepsat ručně, jedná se ale jen o sumarizaci dle sazeb DPH, což tak nevadí


TLAČÍTKOVÉ POKLADNY



Existují také klasické tlačítkové pokladny, které již obsahují, nebo se do nich dá doplnit podpora pro EET. Existují v různých velikostech od malých "kalkulaček" až po velké stolní modely. Jedná se ale většinou o statické pokladny, vhodné k umístění na pult nebo stůl. Je tedy u nich stejný problém, jako u PC s programem JAPO, paragon je potřeba si nachystat předem ...

Ceny těchto zařízení se značně liší, záleží na velikosti a "chytrosti". V zásadě se ale dá říct, že se pohybují v rozmezí 7000 - 25000 Kč.

+
  • odpadá riziko, že nějaká aktualizace windows nebo antivirového programu zařízení znefunkční
  • nic není nutné s ničím popojovat, jakmile jednou zařízení nastavíte, už bude fungovat stále
-
  • většinou se jedná o velké zařízení, které není možné nosit sebou
  • pokud jedete k zákazníkovi, musíte si doklad připravit předem, což je značně neoperativní
  • sumarizaci denních tržeb je nutné do účetnictví přepsat ručně, jedná se ale jen o sumarizaci dle sazeb DPH, což tak nevadí


NA CO SI DÁVAT POZOR?


Vždy nakupujte zařízení pro EET od spolehlivých dodavatelů, kteří řeší i servis a podporu. Stejně tak prověřte kvalitu svého připojení k internetu.

Pokud nastane při komunikaci se serverem finanční správy problém (nebude odpověď do 5 sekund), váš software vydá paragon bez fiskálního kódu. Tuto platbu je ale nutno nahlásit dodatečně a to nejpozději do 48 hodin. Obvykle toto řeší pokladní programy automaticky.

Horší situace nastane v případě, kdy se pokladní zařízení pokazí. Tuto situaci musíte zdokumentovat a evidenci v rozumné lhůtě obnovit. Ze strany daňové správy byste neměli být sakcionováni, ale bude to posuzováno individuálně, tak je vždy šance k nesmyslnému buzerování - takových případů jistě sami znáte mnoho.


SLEVA NA DANI

V souvislosti se zavedením EET se často hovoří o slevě na dani ve výši 5000 Kč. Již se ale nemluví o tom, že ve většině případů jsou náklady na zavedení EET výrazně vyšší (nemluvě o dalších pravidelných platbách, např. za mobilní internet) a také že aby mohl podnikatel slevu uplatnit, musí mít i daň, ze které ji odečte (což je problém právě u drobných podnikatelů, na které to nejvíc dopadne). Slevu je možné odečíst v roce, ve kterém poplatník poprvé zaeviduje tržbu, kterou měl podle zákona povinnost evidovat. Takže když si zařízení pro EET koupíte letos a spadáte až do poslední vlny v květnu 2020, můžete slevu odečíst až za rok 2020. Bez ohledu na to, kdy slevu na dani uplatníte, si samozřejmě můžete dát zařízení do nákladů a odečíst z něj DPH. Sleva na dani je k dispozici pouze pro OSVČ, právnických osob se netýká.


POMŮŽEME VÁM

Problematika zavedení EET není zrovna jednoduchá. Budete-li mít zájem, jsme připraveni vám pomoci. Stačí, když se na nás obrátíte a zpracujeme vám konkrétní nabídku. nenechávejte to ale na poslední chvíli.


Aktuální 1. ledna 2020 startují eNeschopenky

Dne 1. ledna 2020 se naostro spustí dlouho očekávaný projekt, který se velmi významně dotkne všech zaměstnavatelů - elektronická agenda eNeschopenek. V tomto článku si přiblížíme, co všechno přinese.

Zavedení eNeschopenek by mělo zjednodušit administrativní náročnost celého procesu dočasných pracovních neschopností, zrychlit výplatu dávek a poskytnout zaměstnavatelům online informace o jejich nemocných zaměstnancích. Základem veškeré této komunikace bude ePortál ČSSZ, na kterém jste dosud podávali výkazy v elektronickém formátu XML. Již nyní by na něm měly být vidět pracovní neschopnosti všech zaměstnanců příslušého zaměstnavatele. Lékaři totiž měli povinnost zde od 1. července 2020 evidovat vznik i ukončení pracovních neschopností.


VZNIK PN ZAMĚSTNANCE
  • Nemocný zaměstnanec informuje svého zaměstnavatele, že místo do práce odchází k lékaři.
  • Lékař jej vyšetří a rozhodne, že pacient není schopný vykonávat své zaměstnání.
  • Ve svém programu nebo ve webové aplikaci na ePortálu ČSSZ vystaví eNeschopenku. Po zadání čísla pojištěnce se předvyplní údaje z registru ČSSZ, včetně údajů o zaměstnavateli. Pacient jen potvrdí jejich správnost. Lékař doplní diagnózu, datum vzniku pracovní neschopnosti a další doplňující údaje a vše elektronicky odešle na okresní správu sociálního zabezpečení.
  • Následně vytiskne Průkaz práce neschopného pojištěnce, který předá nemocnému zaměstnanci. Ten jej nikam neodnáší, budou mu do něj zaznamenávány kontroly ze strany ošetřujícího lékaře, kontroly ze strany OSSZ a ukončení pracovní neschopnosti.
  • Nemocný zaměstnanec má povinnost neprodleně informovat svého zaměstnavatele, že u něj nastala překážka v práci - pracovní neschopnost. Protože po 1. lednu 2020 nebude zaměstnanec svému zaměstnavateli předávat žádné písemné potvrzení o tom, že je nemocný, bylo by vhodné, aby zaměstnavatel ve svém interním předpisu rozhodl, jakým způsobem mu mají zaměstnanci svoji pracovní neschopnost hlásit.

NOTIFIKACE O PN ZAMĚSTNANCŮ

V případě, že o to zaměstnavatel na ePortálu ČSSZ požádá, může být o pracovních neschopnostech svých zaměstnanců informován pomocí notifikací, které obdrží do své datové schránky nebo e-mailu.
Nemusí se jednat přímo o schránku nebo e-mail zaměstnavatele, k uvedeným informacím je možné zabezpečit přístup např. účetní firmě, která zaměstnavateli zpracovává mzdovou agendu. Ta tak získá přístup nejen k notifikacím, ale i k ePortálu daného zaměstnavatele.

Vzhledem k ochraně osobních údajů budou notifikace obsahovat pouze následující údaje:
  • jméno a příjmení zaměstnance
  • datum narození
  • datum vzniku a ukončení PN

PODROBNÉ INFORMACE O PN NA EPORTÁLU ČSSZ

Podrobné informace o pracovních neschopnostech zaměstnanců budou k dispozici na ePortálu ČSSZ:
  • datum vzniku dočasné pracovní neschopnosti
  • číslo rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti
  • zda se jedná o pracovní úraz, úraz zaviněný jinou osobou nebo po požití alkoholu či omamných látek
  • místo pobytu zaměstnance, rozsah povolených vycházek
  • jméno příjmení a adresa pracoviště ošetřujícího lékaře, případně pracoviště, které zaměstnance převzalo k hospitalizaci
  • datum ukončení dočasné pracovní neschopnosti

ZMĚNY V PRŮBĚHU PN ZAMĚSTNANCE

Pokud dojde v průběhu PN zaměstnance k jakýmkoliv změnám (např. jiné nastavení vycházek, změna pobytu, předání do péče jinému lékaři, …), bude toto ošetřující lékař neprodleně hlásit pomocí svého programu nebo webové aplikace na ePortálu ČSSZ. Zaměstnavatel tak může všechny tyto informace kdykoliv zjistit pomocí ePortálu ČSSZ.


UKONČENÍ PN DO 14 DNŮ TRVÁNÍ
  • Pokud lékař zjistí, že je zaměstnanec schopen práce, vystaví ve svém softwaru nebo ve webové aplikaci na ePortálu ČSSZ hlášení o ukončení dočasné pracovní neschopnosti a odešle jej elektronicky na okresní správu sociálního zabezpečení.
  • Zaměstnanci vyznačí toto ukončení v Průkazu práce neschopného pojištěnce, žádné další potvrzení pro zaměstnavatele už nevystavuje (dříve to byl tzv. lístek na peníze)
  • Pokud má zaměstnavatel s ČSSZ sjednané zasílání notifikací, dostane automaticky do své datové schránky nebo e-mailu zjednodušenou informaci o ukončení PN. Podrobnosti získá na ePortálu ČSSZ.
  • Na základě takto získaných informací vyplatí zaměstnavatel svému zaměstnancí náhrady za dobu pracovní neschopnosti.

PN PŘEKROČÍ 14 DNŮ TRVÁNÍ
  • Lékař po překročení 14 dnů dočasné pracovní neschopnosti zašle na příslušnou OSSZ informaci o tom, že PN stále trvá.
  • Pokud má zaměstnavatel s ČSSZ sjednané zasílání notifikací, dostane automaticky do své datové schránky nebo e-mailu zjednodušenou informaci o pokračování PN. Podrobné informace zjistí na ePortálu ČSSZ.
  • Zaměstnavatel má v tomto případě povinnost zaslat příslušné OSSZ elektronicky Přílohu k žádosti o dávky. Tento formulář byl pro rok 2020 upraven, nově obsahuje také informaci o bankovním účtu, na který zaměstnavatel vyplácí zaměstnanci mzdu. Nemocenská tak bude zaměstnanci vyplacena stejným způsobem, jako se mu vyplácí mzda.
  • Náhradu za prvních 14 dnů trvání PN vyplatí zaměstnanci zaměstnavatel (tak jako dosud).


UKONČENÍ PN PO 14 DNECH TRVÁNÍ

  • Jakmile lékař zjistí, že je zaměstnanec schopen práce, vystaví ve svém softwaru nebo ve webové aplikaci na ePortálu ČSSZ hlášení o ukončení dočasné pracovní neschopnosti a odešle jej elektronicky na okresní správu sociálního zabezpečení.
  • Zaměstnanci vyznačí toto ukončení v Průkazu práce neschopného pojištěnce, žádné další potvrzení pro zaměstnavatele už nevystavuje (dříve to byl tzv. lístek na peníze)
  • Pokud má zaměstnavatel s ČSSZ sjednané zasílání notifikací, dostane automaticky do své datové schránky nebo e-mailu zjednodušenou informaci o ukončení PN. Podrobnosti získá na ePortálu ČSSZ.
  • Zaměstnavatel má povinnost po návratu zaměstnance do zaměstnání zaslat na příslušnou OSSZ elektronicky hlášení o případném výkonu práce zaměstnance v poslední den PN nebo v jejím průběhu. K tomuto účelu byl vydán nový formulář.

ÚPRAVY V PROGRAMU MZDY PROFI

Jako každý rok, dochází k řadě úprav i v programu Mzdy. Kromě parametrů pro výpočet mezd jsou to i novinky vyplývající z legislativních změn, např. výše uvedených e-neschopenek:
  • Formulář Příloha k žádosti o dávky nově obsahuje informaci o bankovním účtu, na který se zaměstnanci posílá výplata (pokud to tak má domluvené). Nová struktura tohoto výkazu ve formátu XML je v aktualizaci pro rok 2020 již obsažena.
  • Nové elektronické hlášení zaměstnavatele při ukončení pracovní neschopnosti si vyžádalo vytvoření nové evidence, ve které se údaje pro formulář shromažďují a následně exportují do XML. Mimo jiné se zde sleduje, kdy zaměstnanec skutečně nastoupil do práce, pokud nenastoupil tak proč, jestli pracoval v poslední den své PN (pokud ano, tak kolik hodin a jakou měl na tento den plánovanou směnu). Dále je zde nutné uvádět, ve kterých dnech své PN zaměstnanec pracoval.
  • Přímo v evidenci pracovních neschopnosti je možné stiskem klávesy F5 na příslušném dni poznamenat, že pracovník v době PN pracoval. Toto se samozřejmě týká jen období prvních 14 dnů, za které platí náhrady za dobu PN zaměstnavatel. Tento údaj je pouze informativní a na výpočet náhrad nemá vliv.
  • Přímo ve mzdovém listu je možné po stisku klávesy F4 vypočítat statistiku mzdových klíčů. Program projde všechny uzavřené mzdové listy v daném roce a sumarizuje informace o všech v nich použitých mzdových klíčích. Toto pak zobrazí v přehledné tabulce, členěné dle měsíců a na závěr sečtené. Můžete tak např. snadno zjistit, kolik bylo v minulých měsících vyplaceno na náhradách apod.
  • Pokud je v evidenci zaměstnanců nastaveno třídění podle příjmení, vrátí se program po tisku libovolné sestavy změt na naposledy vybranou kartu pracovníka.
  • V programu již jsou zabudovány nové redukční hranice pro výpočet denního vyměřovacího základu a náhrad za dobu PN, nová výše maximálního vyměřovacího základu sociálního pojištění, nové kalendáře pro plánování směn, počty pracovních dnů v měsíci, minimální mzda, hranice pro daňový bonus a mnoho dalšího.
  • O dalších změnách průběžně informujeme na této stránce
Celá agenda eNeschopenek je nová a zatím neodzkoušená. Samozřejmě může dojít k různým změnám a vylepšením, na které budeme reagovat a program Mzdy Profi průběžně aktualizovat. Sledujte proto naše internetové stránky a případně si stahujte a instalujte aktualizace.


Aktuální ČR může zavést plošný přenos daňové povinnosti

Česká republika získala na zasedání
Rady ministrů financí a hospodářství zemí EU ve dnech 7. a 8. listopadu 2019 souhlas s tzv. plošným přenosem daňové povinnosti. Jedná se o vyjímku z platných pravidel, protože systém DPH v zemích Evropské unie umožňuje zavést režim přenesení daňové povinnosti jen ve vyjmenovaných případech. Pokud jste plátci DPH, jistě jste se s tímto režimem již setkali.

Schválená vyjímka ale umožňuje České republice zavést přenos daňové povinnosti plošně na všechna plnění s hodnotou vyšší než 17 500 Eur (cca 450 000 Kč) na jedno plnění. Zároveň je možné tuto vyjímku použít pouze do 30. června 2022. Můžeme tedy v brzké době očekávat novelu zákona o DPH, která tuto možnost zakotví i v našem právním řádu. Vzhledem k délce legislativního procesu je možné očekávat zavedení plošného přenosu daňové povinnosti nejdříve v druhé půli roku 2020.


Součástí programu je také kvalitní podpora

Kromě vývoje a prodeje vlastních programů se zabýváme také prodejem programů jiných výrobců. Díky tomu také mám zkušenosti s jejich službami a podporou. Nevím, jak jste na tom vy, ale to,
 s čím se setkávám já, je často tragédie. Pro zákazníky není vyčleněna žádná hot-line, když něco potřebují, musí se obrátit
 na svého prodejce (např. na mě) a já pak písemně na e-mail podpory. Odpověď přijde většinou do 24 hodin, že něco spěchá, nikoho nezajímá. O nějakých úpravách v programu si uživatelé mohou nechat jen zdát. A to teď nemluvím o žádné malé firmičce ale o velké společnosti a není to bohužel jediný příklad tohoto druhu, se kterým jsem se setkal.

HIT-LINE, VZDÁLENÝ PŘÍSTUP POMOCÍ PROGRAMU TEAMVIEWER

To u programů JAPO je situace odlišná. Máte možnost mluvit přímo s autorem příslušného programu, který se vaším problémem vždy zabývá a snaží se jej vyřešit k plné spokojenosti. Velmi oblíbenou službou je dnes vzdálený přístup pomocí programu TeamViewer, který mi umožní pracovat přímo s vaším programem a zaškolit vás nebo vyřešit problém operativně a bez nutnosti někam cestovat.

Ano, vzdálený přístup nemusíte využívat jen v případě instalací nebo servisních zásahů - velmi šikovný je i při potřebě zaškolení. Sice spolu nebudeme sedět v jedné místnosti a celé to zvládneme na dálku po telefonu, jinak ale rozdíl nepoznáte. Naopak to má výhodu, že se nebudeme u PC tlačit a díky neomezeným hovorům může školení trvat klidně hodinu nebo více ...

Program TeamViewer je ke stažení hned na úvodní stránce naší internetové prezentace. Není potřeba jej instalovat, stačí, když si jej stáhnete a v případě potřeby spustíte. Ale pozor - aby bylo propojení našich PC možné, musíme oba používat stejnou verzi programu. Ta, kterou máme zakoupenu my (a kterou si také můžete z našich stránek stáhnout) má verzi 10. Pokud používáte TeamViewer novější, budete jej muset ukončit a spustit si ten, který je k dispozici na našich stránkách.

ZPRACOVÁNÍ VAŠICH NÁMĚTŮ A PŘIPOMÍNEK

Již od uvedení prvního Deníku na trh uživatele vybízím, aby mi své náměty a připomínky sdělovali. I při největší fantazii totiž nemohu odhadnout vše, k čemu v reálném provozu dochází. Pokud je námět použitelný pro všechny uživatele, doplním jej do programu přirozeně zdarma. Někdy od vás ale přichází požadavky, které jsou nepřenosné ale pro vás mohou být velmi důležité. Tyto vám také rád do programu doplním, už je to ale
za úplatu. Nemusíte se bát, že by vás to zruinovalo, rozsah úprav
a jejich cenová náročnost mohou být vždy dohodnuty předem.

Jak mohou vypadat takové úpravy na zakázku si můžete přečíst v části věnované změnám v Deníku Profi. Fantazii se meze nekladou, pokud máte něco, co byste potřebovali automatizovat, stačí, když se na mě obrátíte a určitě nějaký způsob vymyslíme. Termín realizace je závislý na našem momentálním vytížení, na přelomu účetních roků je to horší ale přes léto dokážeme reagovat celkem rychle.

POMOC S VEDENÍM DAŇOVÉ EVIDENCE A MEZD

Nesmím zapomenout ani na asistenci s vedením daňové evidence a mezd, pomoc se sestavováním a odevzdáváním výkazů nebo s celkovým vedením těchto agend. Jedná se samozřejmě o placenou službu, jejíž rozsah je možné přizpůsobit vašim potřebám a přáním.

Rozsah a forma služeb v této oblasti je hodně individuální, prakticky záleží jen na naší domluvě. Jsou zákazníci, kteří si zpracují přiznání nebo výkazy sami a potřebují pomoc jen s elektronickým podáním (buď mají staré PC, na kterém to prostě nejde, nebo se to bojí dělat sami). V jiných případech zpracovávám přiznání nebo výkazy kompletně a zákazník si je (např. elektronicky) podává sám. Možné je samozřejmě i kompletní vedení zvolené evidence ...


Předplacené aktualizace se vyplatí

Už dávno nestačí aktualizovat programy JAPO jen jednou ročně. Jak jste si mohli ověřit i v roce 2019, k důležitým změnám dochází průběžně a je ve vašem zájmu abyste měli programy stále aktuální. Kromě toho také ušetříte - stahování změn z internetu, předplacené na celý rok, vychází levněji, jež jednorázové objednávky aktualizací.

V případě předplaceného stahování získáváte možnost instalovat si všechny změny v programech až do konce února roku 2021. U automatického zasílání kromě toho od nás dostanete 4 x ročně také CD.

Aktuální Jak objednat aktualizace?

Podle toho, jaký program JAPO používáte, směřujte svoji objednávku přímo na pracovníky, uvedené níže. Ti vám také poskytnou nejpřesnější informace k aktualizacím a případně pomohou s jejich instalací (např. pomocí vzdálené správy, programem TeamViewer).

NA KOHO SE S OBJEDNÁVKOU OBRÁTIT:

  • Aktualizace programů Deník Profi, Mzdy Profi, Sklad Profi a Pokladna objednávejte u Ing. Jaroslava Pochylého, tel. 777 161716, e-mail: pochyly@japo.cz. Chcete-li k objednávce využít formuláře z programu Asistent, musíte si z této stránky stáhnout jeho nejnovější verzi. Starou verzí nelze upgrade pro rok 2020 objednat.
  • Aktualizace programů Konto a Sklad síť objednávejte přímo u Ing. Jaroslava Kolínka, tel: 777 187 536, e-mail: jaroslav.kolinek@gmail.com. K objednávce Konta a Skladu síť nelze program Asistent použít, proto nezapomeňte nahlásít sériové číslo programu (najdete jej v levém horním rohu obrazovky).
POSTUP PRO OBJEDNÁNÍ CELOROČNÍ PÉČE O PROGRAM(Y):
  • Pomocí odkazu v záhlaví této stránky si nainstalujte a pak spusťte Asistent 2020.
  • Přejděte do hlavního menu.
  • Zvolte položku „Registrace a aktualizace“.
  • Ze zobrazené nabídky vyberte „Objednávku zasílání (stahování) upgradů po celý rok“.
  • Dále zvolte, jestli chcete změny dostávat poštou nebo stahovat z internetu a zda chcete platit proformou nebo dobírkou.
  • Nyní si můžete vybrat příplatkové služby - např. objednat externí modul pro EET.
  • Nakonec vytiskněte smlouvu, objednávku a případně proforma fakturu. Potvrzené nám je pošlete (poštou, faxem), nebo je exportujte jako přílohu mailu, vložte do e-mailu a pošlete na adresu info@japo.cz.
  • Po zaplacení proformy nebo na dobírku dostanete potvrzenou smlouvu, daňový doklad a kódy povolující instalaci změn stažených z internetu, nahraných z diskety nebo CD a to až do konce února 2021.
POSTUP PRO OBJEDNÁNÍ JEDNORÁZOVÉHO UPGRADE:
  • Pomocí odkazu v záhlaví této stránky si nainstalujte a pak spusťte Asistent 2020.
  • Přejděte do hlavního menu.
  • Zvolte položku „Registrace a aktualizace“.
  • Ze zobrazené nabídky vyberte „Objednávku aktualizace“.
  • V dalších dotazech zvolte, zda chcete  upgrade dostat poštou nebo jej stáhnout z internetu a jestli zaplatíte proforma fakturou nebo dobírkou.
  • Nyní si můžete vybrat příplatkové služby - např. objednat externí modul pro EET.
  • Nakonec vytiskněte objednávku a případně proforma fakturu. Potvrzené je pošlete (poštou, faxem), nebo je exportujte jako přílohu mailu, vložte do e-mailu a pošlete na info@japo.cz.
  • Po zaplacení proformy nebo na dobírku dostanete daňový doklad, kódy povolující instalaci upgrade a CD.
  • Instalace nové verze programu Vás opravňuje stahovat si a instalovat z našich internetových stránek všechny další změny až do konce února 2020.




Verze pro rok 2019


A k t u á l n í   v e r z e
n a š i c h   p r o g r a m ů
m a j í   u z á v ě r k u


6. května 2020




Vážení uživatelé


máme za sebou rok, který přinesl hodně novinek v legislativě a řadu z vás donutil zcela mimořádně aktualizovat své programy i v průběhu roku. To ale neznamená, že už nás nic nového nečeká. Naši zákonodárci vymýšlejí stále něco nového a tak i rok 2020 bude změn v legislativě plný,
 
V oblasti mezd je to zavedení eNeschopenek. Zaměstnanec již nebude svému zaměstnavateli v případě své pracovní neschopnosti předávat lísteček od lékaře, veškerá tato agenda se bude od 1. ledna 2020 provádět elektronicky. Co to bude znamenat popisuji v samostatném článku. I když mzdy nezpracováváte, k lékaři jistě chodíte, tak vás určitě bude zajímat, s čím novým se setkáte.

Druhou významnou změnou je spuštění poslední fáze EET - spadnou do ni všichni zbývající podnikatelé, kteří zatím díky rozhodnutí Ústavního soudu této povinnosti unikli. I této problematice se podrobně věnuji, pokud se vás EET začne v květnu týkat, dozvíte se co a kde vyřídit a jaké zařízení si koupit.

V roce 2020 vstoupí v platnost další novela DPH a ani to nebude konečná. Jak píši v samostatném článku, Česká republika získala souhlas se zavedením plošného přenosu daňové povinnosti. Po této možnosti naše vláda dlouho volala a protože je souhlas s ní časově omezen, dá se předpokládat, že ji urychleně zavede do praxe. Vzhledem k rychlosti legislativního procesu se to ale dá čekávat nejdříve v druhé polovině roku 2020. Jak ale říkají naše zkušenosti, k zásadním změnám poslední dobou dochází klidně i v průběhu účetního období ...

Z těchto důvodů vám i letos doporučím předplacené stahování změn z internetu nebo zasílání změn poštou. Budete tak mít přístup ke všem aktualizacím kdykoliv budete potřebovat. A finančně vás to vyjde výhodněji, než jednorázové aktualizace na konci roku ...

Blíží se konec roku, proto mi dovolte, abych nám všem popřál pevné nervy v předvánočním shonu, krásné prožití vánočních svátků a vše nejlepší do roku 2020.

Ing. Jaroslav Pochylý








Copyright Ing. Jaroslav Pochylý, telefon: 777 161716