JAPO
Novinky Instalační CD
Programy
Stáhněte si
Dotazy
Služby
Adresy


Informace k verzím pro rok 2018


hot-line 777 161716


Noví zájemci
Uživatelé programů




Rychlé odkazy ke stažení návodů a programů pro rok 2018:

Aktuální Nabídka upgrade Deníku, Mezd, Skladu
Přečíst



Aktuální Návod k instalaci Deníku a Mezd
Přečíst
Aktuální Novinky ve Mzdách Profi
Přečíst
Aktuální Návod k instalaci modulu pro EET
Aktuální Jak na EET v Deníku, Skladu a Pokladně
Přečíst
Aktuální Úpravy režimu PDP v Deníku
Přečíst



Aktuální Asistent 2018 - instalátor pro Windows Stáhnout


Z této stránky si můžete stáhnout důležité informace a návody, které se týkají aktualizací programů JAPO pro rok 2018. Najdete zde také rozšířenou verzi článku o zavádění EET v roce 2018. Na rozdíl od zkrácené verze v letošním JAPO NEWS zde najdete podrobný popis získání autentizačních údajů a certifikátu a také řadu příkladů jak EET vyřešit (včetně obrázků a cen).



Aktuální Zavádění EET bohužel pokračuje i v roce 2018

O problematice EET jsme vás podrobně informovali přesně před rokem. Řada uživatelů programů JAPO „spadla“ už do první a druhé vlny EET, proto jsme základní podporu této problematiky doplnili už do verzí pro rok 2017. V letošním roce jsme dále pracovali na vylepšování a nových funkcích a to jak v účetních programech, tak v Komunikátoru. Pokud patříte mezi podnikatele, kterých se zavedení EET v roce 2018 dotkne, najdete v následujícím textu to nejdůležitější, co byste měli vědět. Začněme zcela obecně. EET se týká podnikatelů, kteří přijímají následující platby:
  • v hotovosti
  • platební kartou
  • šekem
  • směnkou
Naopak se netýká:
  • převodů z účtu na účet
  • inkasních plateb
Pokud tedy přijímáte jen platby na účet (a nebo na tento způsob úhrad přejdete), nemusíte si s EET dělat žádné starosti, tento zpravodaj můžete zahodit a začněte péct vánoční cukroví :-).

V roce 2018 nás čekají zbývající dvě etapy zavádění EET
  • 1. března 2018 - subjekty, které nejsou zahrnuty v ostat- ních vlnách - např. taxikáři, podnikatelé ve výrobě (pekaři, cukráři), svobodná povolání (lékaři, veterináři, advokáti), podnikatelé v zemědělství, soukromí dopravci ...
  • 1. června 2018 - výroba textilií, oděvů, usní (CZ-NACE 13, 14, 15), zpracování dřeva, výroba dřevěných, korkových, proutěných a slaměných výrobků kromě nábytku (CZ-NACE 16), výroba papíru a výrobků z papíru (CZ-NACE 17), výroba mýdel a detergentů, čistících a leštících prostředků, parfémů a toaletních přípravků (CZ-NACE 20.4), výroba pryžových a plastových výrobků (CZ-NACE 22), výroba ostatních nekovových výrobků (CZ-NACE 23), výroba kovových konstrukcí a kovodělných výrobků (CZ-NACE 25), výroba nábytku (CZ-NACE 31).
Možná ještě dojde k drobným úpravám, přece jen povolební jednání je v plném proudu a možná některá politický strana vymění podporu menšinové vládě za zmírnění rozsahu EET.

Jak zjistím, která vlna EET se mě týká ?

Nejjednodušším způsobem je využití registru ekonomických subjektů na stránce Českého statistického úřadu:

http://apl.czso.cz/irsw/

Do formuláře zadáte IČO firmy a v zobrazené tabulce zjistíte kód činnosti dle CZ-NACE.

Získání autentizačních údajů EET

Jestliže jste došli ve čtení až sem, je vám jasné, že se EET nevyhnete. Co tedy musíte pro jeho bezproblémové zavedení udělat?
Jak již jistě víte, princip EET spočívá v tom, že informace o každé tržbě se pošle pomocí internetu na server finanční správy a ten přidělí jedinečný kód který se vytiskne na účtence. Aby tento systém mohl fungovat, potřebujete certifikát, který nainstalujete do svého počítače (pozor, je to jiný certifikát, než používáte při odevzdávání výkazů na Daňovém portálu). Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě ...

Abyste tento certifikát získali, musíte mít autentizační údaje. O ty můžete požádat buď na svém finančním úřadu (dostanete je ihned v zalepené obálce), nebo žádost odešlete elektronicky pomocí Daňového portálu:

https://adisspr.mfcr.cz/

Jak už to u nás chodí, tento elektronický postup je výrazně složitější. Na úvodní stránce zvolíte „Elektronická evidence tržeb“ a na další pak „Žádost o autentizační údaje“. Zobrazí se formulář, který vyplníte a elektronicky podepíšete datovou schránkou.
Do 24 hodin by vám měly přijít autentizační údaje. Nám to v jednom případě trvalo 48 hodin, ve druhém pak 4 dny. Takže
to rozhodně nenechávejte na poslední chvíli.

Získání certifikátu pro EET

Tím, že jste získali autentizační údaje ale vyřizování nekončí. Někteří podnikatelé si to ale myslí a už se nám při instalaci software pro EET stalo, že místo certifikátu nám pracovník donesl vytištěný dopis s autentizačními údaji. Tak tím by opravdu nic nepodepsal.

Jestliže už máte autentizační údaje v ruce, musíte se jejich pomocí připojit do webové aplikace EET: Ale pozor, nejde to hned ale až za 24 hodin po jejich získání. Jsme přece v Kocourkově. Další důvod, proč to nenechávat na poslední chvíli. Takže zadejte adresu:

https://adisspr.mfcr.cz/

Na úvodní stránce zvolte „Elektronická evidence tržeb“ a na další pak „Správa údajů evidence tržeb“. Zadáte autentizační údaje a pokud jste v žádosti o jejich získání zvolili ověření pomocí SMS, počkáte na kód, který dostanete. Pozor, v jednom případě jsem na SMS s kódem čekal 10 minut ...

Pokud webová aplikace EET usoudí, že jste robot, budete muset ještě projít testem inteligence. Zobrazí několik obrázků a vy budete muset označit ty, na kterých jsou například stromy. Když se spletete, zobrazí se další sada a jiný dotaz...

Když už budete konečně na portále, budete vyzváni k nastavení nového přístupového hesla. To co máte v obálce platí jen pro první vstup. A pak už můžete přistoupit k tomu, kvůli čemu jste tohle všechno podstupovali - k zaevidování provozovny a získání certifikátu.

Tím končí vaše přípravná fáze k zavedení EET. Teď už potřebujete jen spolehlivý počítač, tablet nebo jiné zařízení, internet a program, který vše obstará. Toto téma probereme v dalším článku.

Aktuální Jaké řešení EET zvolit?

Máte několik možností, kterou zvolíte záleží na tom, kde a jak potřebujete doklady tisknout. Pokud předem víte, jaké částky budete zákazníkovi ve chvíli hotovostní platby účtovat, můžete si doklad předem nachystat na svém PC v účetním nebo skladovém programu případně zakoupit specializovanou počítačovou pokladnu:

PC S PROGRAMEM JAPO


Ve spolupráci s firmou MOPRO jsme připravili samostatný modul pro EET, který se doinstaluje do vašeho PC. Naše programy s tímto modulem spolupracují a s jeho pomocí odesílají informace na server finanční správy a na doklady pak tisknou příslušný fiskální kód. Modul pro EET se objednává samostatně, není obsažen v ceně upgrade programů JAPO (ten kdo EET neřeší přece nebude platit za něco, co nepotřebuje). Cena modulu je 2000 Kč + DPH pro jedno PC. Aby programy JAPO s tímto modulem spolupracovaly, musí být aktualizovány pro rok 2018.

POČÍTAČOVÁ POKLADNA



V některých situacích může být výhodnější nasadit místo PC a účetního programu počítačovou pokladnu. Protože již řadu let spolupracujeme s firmou LYNX (našim zákazníkům dodáváme jejich PC), rozšířili jsme náš sortiment i o počítačové pokladny LYNX. Jedná se vlastně o mini PC (o velikosti několika krabiček od CD na sobě) s dotykovým displejem a paragonovou tiskárnou.

Na PC je nainstalován speciální program Conto od firmy Consulta. Ovládání je jednoduché, jen se „ťuká“ prsty po displeji a z paragonové tiskárny vyjíždějí účtenky. Jistě jste se s tímto zařízením již v nějaké restauraci nebo prodejně setkali. Tento systém jsme schopni navrhnout zákazníkovi „na klíč“, nakonfigurovat a upravit tak, aby byl po zaškolení obsluhy ihned použitelný.

Cena je závislá na konfiguraci programu Conto, nejlevnější varianta s 15" displejem a Contem Mini stojí17990 Kč bez DPH, s 20" displejem pak jen 15990 Kč bez DPH.

Jiná situace ale nastane, pokud doklad tvoříte až u zákazníka. V tom případě je výhodné použít některé z mobilních bateriových zařízení připojených na internet:

TABLET NEBO MOBIL S BLUETOOTH TISKÁRNOU




Řada z vás již používá chytré mobily nebo tablety. I k tomuto zařízení je možné přikoupit program pro EET (nabízejí je např. mobilní operátoři) a bluetooth tiskárnu.

Tato kombinace je ideální pro podnikatele, který přesně neví, co bude u zákazníka účtovat. Dříve to vyřešil příjmový pokladní doklad a tužka, dnes k tomu bude nutné zařízení za několik tisíc korun + pravidelné měsíční platby za internet.

Protože dotykový mobil nebo tablet dnes většina lidí má, řeší se pouze vlastní program pro EET a bluetooth tiskárna. Programy (i bezplatné) můžete mimo jiné najít v App Store svého tabletu (mobilu), tiskárna (např. ta zobrazená Birch BM-C02) stojí 2900 Kč bez DPH.

SPECIALIZOVANÁ POKLADNÍ ZAŘÍZENÍ



Existují také klasické elektronické pokladny, do kterých se doplní modul pro EET. Koupit se dají i zařízení velikosti kalkulačky s malou tiskárnou, do kterých se zadá jen částka a vyjede paragon i s fiskálním kódem. Obchodníci se setkají i s nabídkou čtečky platebních karet rozšířené i modul EET. Způsobů, jak vyřešit problém zvaný EET je mnoho, záleží jen na vašich potřebách a finančních možnostech.

Na obrázku vlevo vidíte malou přenosnou pokladnu s tiskem na termo papír široký 57 mm. Na baterii vydrží fungovat celý den, může se připojit na internet pomocí WIFI nebo sim karty mobilního operátora. Je programovatelná, dokáže evidovat sklad (až 15000 položek). Cena tohoto typu LYNX Mini je 6000 Kč bez DPH.

NA CO SI DÁVAT POZOR?

Vždy nakupujte zařízení pro EET od spolehlivých dodavatelů, kteří řeší i servis a podporu. Stejně tak prověřte kvalitu svého připojení k internetu.

Pokud nastane při komunikaci se serverem finanční správy problém (nebude odpověď do 5 sekund), váš software vydá paragon bez fiskálního kódu. Tuto platbu je ale nutno nahlásit dodatečně a to nejpozději do 48 hodin. Obvykle toto řeší pokladní programy automaticky.

Horší situace nastane v případě, kdy se pokladní zařízení pokazí. Tuto situaci musíte zdokumentovat a evidenci v rozumné lhůtě obnovit. Ze strany daňové správy byste neměli být sakcionováni, ale bude to posuzováno individuálně, tak je vždy šance k nesmyslnému buzerování - takových případů jistě sami znáte mnoho.

SLEVA NA DANI

V souvislosti se zavedením EET se často hovoří o slevě na dani ve výši 5000 Kč. Již se ale nemluví o tom, že ve většině případů jsou náklady na zavedení EET výrazně vyšší (nemluvě o dalších pravidelných platbách, např. za mobilní internet) a také že aby mohl podnikatel slevu uplatnit, musí mít i daň, ze které ji odečte (což je problém právě u drobných podnikatelů, na které to nejvíc dopadne). Slevu je možné odečíst v roce, ve kterém poplatník poprvé zaeviduje tržbu, kterou měl podle zákona povinnost evidovat. Takže když si zařízení pro EET koupíte letos a spadáte až do druhé vlny v březnu 2017, můžete slevu odečíst až za rok 2017.

POMŮŽEME VÁM

Zavedení EET není zrovna jednoduché, řada lidí ztroskotá už na získání certifikátů. Pokud potřebujete radu nebo pomoc, obraťte se na nás, nenecháme vás na holičkách. Podrobnou verzi tohoto článku i s příklady jednotlivých typů řešení a jejich orientačními cenami najdete na našich internetových stránkách. U EET je důležitý nejen vlastní nákup a zavedení celého systému, ale i jeho následná podpora ze strany dodavatele. Celý systém musí fungovat, přijímat hotovost bez vydávání účtenek opatřených fiskálními kódy by bylo „hodně drahé".


Aktuální Jak objednat aktualizace?

Chcete-li k objednávce upgrade pro rok 2018 využít program Asistent, musíte si z našich stránek stáhnout jeho nejnovější verzi.

Postup pro objednání celoroční péče o program:
  • Pomocí odkazu v záhlaví této stránky si nainstalujte a pak spusťte Asistent 2018.
  • Přejděte do hlavního menu.
  • Zvolte položku „Registrace a aktualizace“.
  • Ze zobrazené nabídky vyberte „Objednávku zasílání (stahování) upgradů po celý rok“.
  • Dále zvolte, jestli chcete změny dostávat poštou nebo stahovat z internetu a zda chcete platit proformou nebo dobírkou.
  • Nyní si můžete vybrat příplatkové služby - např. objednat externí modul pro EET.
  • Nakonec vytiskněte smlouvu, objednávku a případně proforma fakturu. Potvrzené nám je pošlete (poštou, faxem), nebo je exportujte jako přílohu mailu, vložte do e-mailu a pošlete na adresu info@japo.cz.
  • Po zaplacení proformy nebo na dobírku dostanete potvrzenou smlouvu, daňový doklad a kódy povolující instalaci změn stažených z internetu, nahraných z diskety nebo CD a to až do konce února 2019.
Postup pro objednání jednorázového upgrade:
  • Pomocí odkazu v záhlaví této stránky si nainstalujte a pak spusťte Asistent 2018.
  • Přejděte do hlavního menu.
  • Zvolte položku „Registrace a aktualizace“.
  • Ze zobrazené nabídky vyberte „Objednávku aktualizace“.
  • V dalších dotazech zvolte, zda chcete  upgrade dostat poštou nebo jej stáhnout z internetu a jestli zaplatíte proforma fakturou nebo dobírkou.
  • Nyní si můžete vybrat příplatkové služby - např. objednat externí modul pro EET.
  • Nakonec vytiskněte objednávku a případně proforma fakturu. Potvrzené je pošlete (poštou, faxem), nebo je exportujte jako přílohu mailu, vložte do e-mailu a pošlete na info@japo.cz.
  • Po zaplacení proformy nebo na dobírku dostanete daňový doklad, kódy povolující instalaci upgrade a případně CD nebo instalační disketu.
  • Instalace nové verze programu Vás opravňuje stahovat si a instalovat z našich internetových stránek všechny další změny až do konce února 2019.




Verze pro rok 2017


A k t u á l n í   v e r z e
n a š i c h   p r o g r a m ů
m a j í   u z á v ě r k u


20. února 2018




Vážení uživatelé


Vážení uživatelé,

v roce 2018 to bude 25 let,
co jsme uvedli na trh první
verzi programu pro jednoduché účetnictví. Když se podívám zpět, všechno je 1000 x složitější. Někdy se mi zdá, že politici v drobných podnikatelích vidí jen zloděje a chtějí nám obživu maximálně znepříjemnit.

Těch 25 let jsme se snažili dělat programy tak, aby byly pro vás co nejjednodušší, aby se vám s nimi co nejlíp pracovalo a to nepříjemné papírování vás moc neotravovalo. Někdy se nám to dařilo líp, někdy hůř.

Nikdy jsme nechtěli prodávat programy jako „housky na krámě“. Snažili jsme se o individuální přístup, úpravy na přání, pomáhali i s tím, co se účetnictví netýkalo.

Moc si vážíme toho, že řada
z vás s námi spolupracuje už desítky let. Je to pro nás velký závazek a budeme se snažit vás nezklamat i nadále.

I když každý problém promýšlíme do nejmenšího detailu, nikdy nemůžeme obsáhnout všechny situace, které se v praxi vyskytnou. Proto jsme vděčni za všechny náměty a připomínky, které od vás dostáváme. Snažíme se je co nejrychleji zpracovat, aby byly k užitku všem uživatelům.

Dovolte mi, abych vám poděkoval za spolupráci v roce 2017 a do blížícího se roku 2018 popřál vše nejlepší, hodně zdraví, štěstí, úspěchů v práci ale také trpělivosti s námi a našimi programy :-).

Ing. Jaroslav Pochylý








Copyright JAPO Zlín, spol. s r. o., telefon: 777 161716